Gids voor longboarden.

Wil je weten wat het betekent wanneer een longboarder helemaal enthousiast is omdat zijn slides 'boterig' of 'ijsachtig' zijn? Als je meer wilt weten over de 'termen' die worden gebruikt in het longboarden, begeleiden we je door de belangrijkste in dit artikel! We willen allemaal liever niet overkomen als een noob. Door dit artikel te lezen en (het belangrijkste) te begrijpen, zul je wijzer zijn dan 99% van alle longboarders daarbuiten. In dit artikel kun je specifieke onderwerpen over longboarden opzoeken of gewoon uitleg vinden over enkele woorden die je niet begrijpt.

De populariteit van longboarden is de afgelopen jaren explosief gestegen. Zowel mannen als vrouwen kunnen longboarden - hetzelfde geldt voor zowel volwassenen als kinderen. Iedereen kan plezier hebben met deze grotere boards. Je moet een board kiezen dat past bij de stijl die je wilt skaten. We zullen proberen je een beter beeld te geven van de wereld van het longboarden. Bekijk al onze complete longboards hier, je kunt ze kopen in de webshop en in onze winkels.

Hoe begin ik met longboarden?

De makkelijkste manier om te beginnen is door een compleet longboard te kopen. Een compleet longboard is een longboard dat klaar is om te rijden zodra je het in je handen hebt. Je kunt ook de onderdelen apart kopen en je eigen longboard bouwen - bijvoorbeeld alleen een longboard deck kopen en zelf wielen en trucks monteren. Je moet altijd beschermingsmiddelen dragen. Het absolute minimum is het gebruik van een helm! - we raden ook bescherming voor je knieën, ellebogen en handen aan.

We hebben allemaal een dominante been. De meesten van ons zijn rechtshandig en geven er de voorkeur aan om met dit been te sturen. In longboarden en skateboarden wordt het "regular footed" genoemd als je voorkeurspositie op het board is met je linkervoet naar voren. Daarentegen wordt het "goofy footed" genoemd als je liever je rechterbeen naar voren hebt. Als je niet met je voorkeursbeen naar voren skate, wordt je rijpositie "switch" genoemd.
 
 

1.1 Rijstijlen

Er zijn talloze verschillende longboardstijlen. Om de volgende onderwerpen te begrijpen, moet je de basisbegrippen van longboarden en skateboarden kennen. Hier is een korte beschrijving van de belangrijkste termen:

Pushen is de beweging die je met je been maakt om het board vooruit te duwen om snelheid te behouden of te winnen.

Pompen zijn continu kleine bochten die snel herhaald worden, waardoor voortstuwing wordt gegeven, zodat je niet hoeft te duwen.

Sliden is een manoeuvre waarbij je je board zijwaarts draait - je begint te sliden door een zeer scherpe bocht te maken waardoor de wielen grip verliezen. Wanneer de wielen gecontroleerd zijwaarts beginnen te glijden, ben je een pro ;) Om dit te kunnen oefenen, heb je wat snelheid nodig. Sliden is de basis van freeriden.

Dit is het gedeelte waar we praten over de rijstijlen. Zoals hierboven vermeld, is het belangrijk dat je zelf beslist welke rijstijl je waarschijnlijk zult uitvoeren. Dit is belangrijk omdat je een board moet kiezen op basis van een geschikte rijstijl. Dit is voordat je je eerste longboard koopt!

Carven: longboards worden gebruikt om grote of scherpe bochten te maken, vergelijkbaar met de bochten die je maakt op snowboards en deels ook op surfboards. Wanneer je herhaalde grote bochten maakt bergafwaarts, kun je een constante snelheid behouden (= het voorkomen van verhoogde snelheid) - net zoals wanneer je de kanten van je snowboard ingraven.
Cruisen op een longboard is wat het klinkt - rustig en stijlvol rijden door de stad. Cruising longboards worden over het algemeen gebruikt als allround boards en zijn goed voor transport en middagritten.
Afdalen longboarden is een discipline waarbij skaters met zeer hoge snelheid steile heuvels afrijden. Op hun weg naar beneden voltooien ze een reeks technische bochten. Je zult over de hele wereld veel wedstrijden vinden in deze discipline. De eerste rijder die de finishlijn overschrijdt, is de winnaar van de race - en vaak ook de grootste waaghals. Men kan niet praten over downhill longboarden zonder het driftende te noemen. Driften is een gecontroleerde glijmanoeuvre die de rijder gebruikt om af te remmen voordat hij een bocht ingaat.
Freeride longboarden kan worden gezien als een reeks trucs. Elke truc is een technische slide en de skater voert vaak meerdere pirouettes achter elkaar uit, met het longboard onder zijn voeten.
Freestyle longboarden is de discipline die het meest lijkt op traditioneel skateboarden. Normale trucs worden gestart door het board te "poppen" om lucht te krijgen. Nu wordt de truc (bijv. spin) zelf uitgevoerd. De "manual" is een eenvoudigere truc. Je voet staat op de achterste kicktail en je voert een wheelie uit. Als je je voet op de voorste kicktail plaatst in plaats van op de achterste kicktail, kun je een wheelie maken op de voorwielen - dit wordt een neus-manual genoemd.
Long Distance Push (LDP) is een discipline waarbij de skater loooonge afstanden rijdt. Deze longboards zijn speciaal ontworpen om comfort te bieden wanneer je voor langere tijd rijdt. Een belangrijke eigenschap voor alle ontwerpen van LDP-boards is een lage rijhoogte! Met andere woorden, minder afstand van het platform tot de grond.
Pack-skaten is de term die wordt gebruikt wanneer er in een grote groep wordt geskatet. Pack-skaten lijkt op het Peloton (de grote groep wielrenners) in de wielersport. In deze groep kunnen rijders hoge snelheden behouden. Het is leuk zolang je de skaters naast je vertrouwt.

Slalom is de term die wordt gebruikt wanneer je heen en weer tussen kegels rijdt in een lijn. De skater moet een reeks kleine bochten maken om het parcours te voltooien. Meestal zijn deze longboards korter dan reguliere longboards.


 

2. Korte "ontleding" van de onderdelen van een compleet longboard

Naast het deck zelf bestaat een compleet longboard uit de drie belangrijkste componenten - wielen, trucks en kogellagers. Ons complete longboard wordt standaard geleverd met componenten die zorgvuldig zijn geselecteerd om het bord specifieke eigenschappen te geven die overeenkomen met de longboard-discipline waarvoor het bord bedoeld is.
 

2.1 Onderdelen van een longboard / DECK

Een longboard deck is gemaakt van hout. Het aantal Ply/Plies geeft aan uit hoeveel lagen esdoorn, bamboe en/of glasvezel fineer (plaat) het board bestaat. De lijm die de fineerlagen bij elkaar houdt, wordt laminering genoemd. Het platform van het longboard is het gebied op het deck waar je je voeten kunt plaatsen.
De lengte van een deck wordt vaak overschat. Eigenlijk is het de afstand tussen de wielen die de mogelijkheid om te draaien beïnvloedt en niet de totale lengte van het bord. Toch hebben we geprobeerd een eenvoudige tabel te maken die kan dienen als richtlijn voor de lengte van je longboard:
onder 70 cm (<20”) Transport en Cruising
70 - 95 cm (28” - 38”) Carving en Freestyle
95 - 107 cm (38” - 42”) Freeride, Carving, Downhill en Sliden
meer dan 107 cm (>42”) Cruising, Downhill en Sliden

Flexibiliteit is je beste vriend bij lage snelheden. Aan de andere kant kan flexibiliteit je grootste vijand zijn bij hoge snelheden! Bij lagere snelheid kun je profiteren van flexibiliteit omdat het comfort en plezier in het algemeen vergroot - geloof me, het is leuk om op flexibele boards te rijden! :D Omdat de flexibiliteit van het deck de stabiliteit van het board verlaagt, kan het gevaarlijk zijn bij hogere snelheden. We willen allemaal snelheidsbevingen vermijden!

 

2.2 Onderdelen van een longboard / DECK VORMEN

Een board met een directionele vorm is asymmetrisch en wordt "directional" genoemd. Deze boards worden vaak gebruikt voor hoge snelheidsritten en races waar geen noodzaak is om switch of "achteruit" te rijden. Een symmetrisch board heeft aan beide uiteinden een vergelijkbare vorm en wordt meestal een "twintip" longboard genoemd. Het stelt je in staat om in beide richtingen te rijden en is ideaal om te leren hoe je "switch" rijdt! Kicktails zijn opstaande uiteinden aan de voorkant (neus) en/of achterkant (staart) van een board. Met tricktails kun je het board opwippen en freestyle trucs uitvoeren. Je kunt ook manuals of andere trucs doen. Kicktails bieden veel mogelijkheden.

Uitsparingen: te zien op twintip boards. Uitsparingen zijn waar het deck is weggesneden - dit gebeurt om "wheelbite" te voorkomen bij scherpe bochten. Uitsparingen stellen je in staat om grote wielen en een laag platform op je setup te hebben zonder dat de wielen het deck raken..
Wielkasten: een klein gebied aan de onderkant van het deck waar materiaal is weggesneden. Wielkasten bevinden zich boven de wielen om ruimte te creëren wanneer de wielen draaien - om wheelbite te voorkomen.
Gaspedalen: gebieden langs de randen van het deck waar het materiaal is weggeschuurd en zo een meer afgeschuinde rand biedt. Het helpt je om druk te houden op de rand van het board met je voet. Gaspedalen zorgen voor meer grip bij het initiëren van een slide.

Je kunt het profiel van een deck zien door vanaf de zijkant te kijken.

Camber: dit profiel is exclusief voor flexibele boards. Het deck buigt lichtjes omhoog (omgekeerde "U-vorm"). Het voorkomt dat flexibele boards "bottomen" (het deck wordt helemaal naar de grond geduwd zodat het het board raakt en potentieel stopt).

Rocker: het deck buigt lichtjes naar beneden in het midden ("U-vorm") wanneer het vanaf de zijkant wordt bekeken. Het zorgt voor een ergonomischere positie en een beter gevoel van richting. Goed voor freeriden!

Drop Down Platform: Een top gemonteerd board waar het platform lager is dan de truck mount. Het zwaartepunt wordt verlaagd voor meer stabiliteit en comfort bij het duwen.

Wedge: In dit geval is het deck ook lager in het midden (op dezelfde manier als verlaagde decks), maar de trucks zijn gemonteerd op de gebogen neus en staart van het deck. Dit geeft een heel goede respons en is ideaal voor cruisen en vooral Carven (misschien ook een beetje Freeride).


Concaaf: is een U-vormige buiging van het board die van zij naar zij loopt en te zien is wanneer je het board vanaf één uiteinde bekijkt (in plaats van vanaf de zijkant). Concaaf houdt je voeten op hun plaats tijdens het skaten en helpt je een gevoel van je positie op het platform te geven. Maak je klaar om vergrendeld te worden!
W-Concaaf: dit is een speciaal soort concaaf. W-concaaf heeft een longitudinale richel die centraal op het platform van het board is geplaatst. Het vormt een W-vormige buiging die vanaf elk uiteinde van het board kan worden gezien. Dit type concaaf wordt gebruikt voor downhill en freeride waar het gevoel van het board belangrijk is.
3D-concaaf: is een wijziging van het natuurlijke concaaf van het deck alleen boven de wielkasten. Hierdoor heb je extra materiaal om je voet tegenaan te drukken voor betere controle bij het glijden. Goed voor downhill en freeride.


 

3. "De Truck"

Truck is de term voor het onderdeel dat de wielen en het deck verbindt. De functie van de truck is om het longboard te draaien. Hieronder beschrijven we hoe de verschillende onderdelen van de truck zelf worden aangeduid.
 

3.1 Onderdelen van een longboard / TRUCKS

Hier zullen we kort de anatomie van de truck uitleggen. Het heeft een opvallende vorm en elk klein onderdeel heeft een speciale naam. Zie ook de afbeelding met pijlen en namen. Grondplaat: Het deel van de truck dat direct op het deck wordt gemonteerd. Het is het stuk dat gaten heeft die overeenkomen met de gaten op het deck.
Hangar: De hangar bevat de as van de truck en is gemonteerd in de grondplaat.
As: De as loopt door de hangar van de truck en is het onderdeel waarop de wielen zijn gemonteerd.
Kingpin: Dit is de moer die uitsteekt vanuit de grondplaat en omhoog gaat door de hangar. Het is eigenlijk het scharnierpunt van de truck en dus een centraal onderdeel van de truck.
Businzitje: Dit is het holle gebied van de "truck hangar" waar de bussen zich bevinden.
Pivot cup: Dit is het kleine cupje dat in de grondplaat zit en waar de hangar in past, zodat het vrij kan bewegen.
Snelheidsringen: Kleine tussenringen die je in staat stellen om je wielen aan de truck vast te zetten zonder je lagers te beschadigen.

Conventioneel (traditioneel): Dit is de standaard van skateboards. Het kan ook gemakkelijk op longboards worden gebruikt, maar biedt niet dezelfde comfort of controle.
Omgekeerde kingpin: Dit is de standaard truck van longboards. De Kingpin-moer is meer schuin (zie foto) en wijst weg van het midden van het board. De draaicirkel is vergroot, wat een compromis is dat graag wordt geaccepteerd omdat het de stabiliteit aanzienlijk verhoogt.
Truckhoek (graad): De hoek van je kingpin heeft een grote invloed op de rijeigenschappen. De hoek wordt gemeten tussen de kingpin-moer en de grondplaat. Grotere hoek = kleinere draaicirkel. Minder hoek = grotere draaicirkel en dus grotere stabiliteit.

Losse trucks: Losse trucks worden gebruikt om trucks te beschrijven die ofwel slecht zijn afgesteld of afgesteld zijn om heel gemakkelijk te draaien.
Strakke trucks: Strakke trucks zijn te vinden op sommige trucks van slechte kwaliteit - maar in de PRO longboard wereld beschrijven strakke trucks een truck die zo min mogelijk is afgesteld en dus zeer stabiel is.
"Rake": Deze term wordt gebruikt om de hangar van de truck te beschrijven. Meer precies wordt het gebruikt om de symmetrie van de hangar te beschrijven. Sommige hangars kunnen ondersteboven worden gedraaid en geven zo een andere truckhoek.
Veren: Sommige trucks hebben veren. Dit zijn typisch speciale trucks die bedoeld zijn om een surfgevoel te geven.

We hebben een grote selectie longboard skateboard trucks die alles bestrijken, van cruisen, freestyle tot downhill. 

3.2 Onderdelen van een longboard / TRUCK MONTAGE

Top mount longboards worden gemonteerd met trucks net als een traditioneel skateboard. De grondplaat is aan de onderkant van het deck gemonteerd en de hardware van bovenaf. Deze truckmontage biedt het hoogste niveau van grip en wordt daarom gebruikt voor downhill.
Drop-through longboards zijn een type deck met uitsparingen waarin de grondplaten van de trucks van bovenaf kunnen worden gemonteerd en de hangar van onderaf. Je kunt zeggen dat de truck "door het deck is gevallen". Dit verlaagt het zwaartepunt en zorgt voor meer stabiliteit.
Double-drop longboards zijn een combinatie van zowel een verlaagd platform als drop-through trucks. Double drops zijn erg laag en worden vaak gebruikt bij Long Distance Push.

3.3 Onderdelen van een longboard / TRUCK BUSHINGS

Alle bussen zijn gemaakt van urethaan. De hardheid van dit materiaal wordt gemeten op de durometer schaal. Het materiaal kan op vele manieren worden gevormd en wordt daarom gebruikt voor zowel wielen als bussen. De vorm van de bus kan de draaibaarheid veranderen. Hier geef ik een kort overzicht van de terminologie voor bussen en waar ze goed voor zijn.
De traditionele busopstelling bestaat uit een korte kegelvormige bus die bovenop de hangar zit en een hogere vatvormige bus die aan de onderkant van de hangar van de truck zit.

Vatbussen: vatvormige bussen beperken de bewegingen van de businzitplaats. Het verhoogt de stabiliteit en wordt gebruikt voor downhill.
Trapsgewijze vat: is nog beter voor downhill. Ze kunnen worden herkend aan hun uiterlijk - het lijkt alsof er op de bus is gestapt. In het midden zit meer materiaal dan aan de boven- en onderkant. Deze bus kan in de feitelijke businzitplaats vallen, waardoor de bewegingen van de truck nog meer worden vertraagd.
Kegels: kegelvormige bussen beperken de bewegingen van je trucks niet. Ze zijn geweldig voor carving en cruising setups.


 

4. Het longboard moet kunnen rollen! WIELEN EN KOGELLAGERS

Alle longboard wielen van tegenwoordig zijn gemaakt van urethaan. Zeer goedkope longboards kunnen wielen hebben gemaakt van PVC. De hardheid van de chemische stof urethaan wordt berekend op de durometer schaal. Er zijn drie schalen die voornamelijk worden gebruikt A, B en D (B- en D-schalen worden over het algemeen alleen gebruikt bij zeer harde skateboardwielen). Bijna alle longboard wielen worden beoordeeld op de A-schaal en de meest voorkomende hardheden variëren van 78A tot 84A.
 

4.1 Onderdelen van een longboard / HET CONTACTOPPERVLAK VAN DE WIELEN

Het contactoppervlak van een longboardwiel is het gebied van het wiel dat constant in contact staat met het asfalt. Het gebied wordt vaak verward met de breedte van het wiel, maar het is niet hetzelfde. Het contactoppervlak kan steengeslepen zijn, wat betekent dat het oppervlak al een beetje versleten is door de fabrikant. De fabrikant doet dit om het wiel vanaf dag één beter te maken voor slides.

Coning: Wanneer je veel slidet op een longboard, slijten de wielen meer aan de binnenkant dan aan de buitenkant. Op deze manier kunnen de wielen zo versleten raken dat ze kegelvormig worden en dit type slijtage aan de wielen wordt coning genoemd.
Flat-spots: er kunnen vlakke plekken op je wielen zijn als je slidet. Wanneer je je board meer dan 90 graden draait tijdens het slidet, stopt het wiel met roteren en daardoor slijten de wielen op één plek. Niemand houdt van flat-spots!!

Onderdelen van een longboard / WIELRAND

De rand van het wiel kan op verschillende manieren worden gevormd. De rand wordt ook wel de wielrand genoemd. Hieronder leggen we de voor- en nadelen uit van verschillende wielranden:

Harde rand (vierkante rand): is een term die wordt gebruikt voor wielen met een harde, scherpe en hoekige rand. Deze wielen hebben maximale grip en zijn ideaal voor downhill of hoge snelheden.

Afgeronde rand: eenvoudig genoeg, de term voor een rand die afgerond is. Dit vermindert de grip en maakt slidet makkelijker. Dergelijke wielen zijn ideaal voor freeriden en slidet.

Afschuining: Bijna als een afgerond wiel dat het makkelijker maakt om te slidet. Het verschilt echter doordat de rand niet is afgerond maar direct weggesneden. Hierdoor behoudt het wiel een rand terwijl het slijt.

4.3 Onderdelen van een longboard / WIELKERN LOCATIE

Het gebied van het wiel dat de lagers vasthoudt, wordt de kern of hub van het wiel genoemd. De eigenschappen van het wiel zijn grotendeels afhankelijk van de locatie van de kern. Hieronder zullen we het belang (voor- en nadelen) van de verschillende kernlocaties uitleggen:

Center-set: een center-set kern bevindt zich rechtstreeks in het midden van het wiel. Dit betekent dat er een gelijke hoeveelheid materiaal contact heeft met het oppervlak aan beide zijden van de kern. Deze kernlocatie geeft de meeste grip.

Zijdelings ingesteld: de kern van het zijdelings ingestelde wiel wordt helemaal naar de rand van het wiel verplaatst. Het biedt zeer weinig grip omdat het wiel zeer weinig contact met de grond heeft bij het draaien. Als je net begonnen bent met slidet te leren, kunnen deze wielen je sneller helpen vooruit te komen.

Off-set: een off-set kern zit iets uit het midden in het wiel, waardoor een mix ontstaat tussen de twee bovengenoemde.

4.4 Onderdelen van een longboard / KOGELLAGERS

Kogellagers worden beoordeeld op ABEC - een afkorting voor "Annular Bearing Engineering Committee". Deze groep ingenieurs heeft een classificatiesysteem ontwikkeld dat kogellagers verdeelt volgens hun precisie. Precisie betekent in andere woorden hoeveel de diameter van de kogels varieert. Deze waarden gaan helemaal tot +-0,001 mm. Hoge waarden zijn compatibel met weinig variatie en dus goede kwaliteit en soepele lagers goed voor hogere snelheden. Niet alle bedrijven kiezen ervoor om hun producten te laten beoordelen door ABEC. De meeste kogellagers zijn gemaakt van staal. Ze rollen goed, zijn relatief goedkoop maar ook zeer duurzaam. Keramische kogels in kogellagers zijn gemakkelijker te bewerken dan stalen kogels en daarom een veel nauwkeuriger materiaal om te vormen. Keramische kogellagers worden niet warm zoals stalen kogellagers en zijn ideaal voor hoge snelheden, lange afstanden en downhill rijden.
Zwitserse kogellagers staan bekend om hun ongelooflijke precisie. Meer precisie betekent minder fouten in de constructie en minder kans op onnodige wrijving!

Hier zullen we de termen uitleggen die worden gebruikt bij het verwijzen naar kogellagers voor longboarden. Zie de afbeelding voor een gemakkelijker begrip van de termen:
Kogels: Kogellagers hebben een aantal kogels die veilig zijn geplaatst in de houder. Er zitten 7 kogels in kogellagers voor longboards.
Binnenrace: Dit is de kleine ring in het midden van het kogellager die direct contact heeft met de as van de trucks.
Buitenrace: Dit is de grotere buitenste ring die contact heeft met het wiel zelf.
Afscherming: Kogellagers lopen het beste als ze helemaal schoon en vers gesmeerd zijn. De meeste kogellagers hebben daarom enkele afschermende schijven die de kogel beschermen tegen vuil. Er zijn 2 soorten afschermingen: (1) die gemaakt zijn van rubber kunnen worden verwijderd met een kleine naald; (2) die gemaakt zijn van metaal kunnen niet worden verwijderd. Wanneer je je kogellagers wilt reinigen, moet je zeker de kogellager afschermingen verwijderen.
Spacers: Deze worden geplaatst tussen de kogellagers in het wiel. Ze zijn belangrijk omdat ze je wielen kunnen aanspannen zonder de kogellager te beschadigen. Ik heb onlangs een bericht geschreven over spacers voor (stunt) scooters waar ik echt diep inga op waarom deze belangrijk zijn om in de juiste maat te hebben. Hetzelfde geldt voor longboards.

Hier kun je kogellagers kopen van ABEC-7 tot ABEC-11. . Wij bij KiteDanmark streven ernaar om echt goed rollende longboards, skateboards, scooters en pennyboards te hebben. Als je niet tevreden bent met je product, kun je contact met ons opnemen via telefoon of e-mail.


5. Bij hoge snelheden neemt het risico op ernstige schade toe!

Ik kan dit niet genoeg benadrukken! Bescherm je lichaam - en draag op zijn minst een helm tijdens het skaten. Je kunt niet veel doen zonder je hoofd.
 

5.1 BESCHERMENDE UITRUSTING

We gebruiken beschermende uitrusting op twee manieren: (1) De uitrusting die je beschermt tegen krachtige en vaak onverwachte klappen die zeer gewelddadig zijn - maar gelukkig ook zeldzaam. (2) De uitrusting die is ontworpen om je te beschermen tegen kleine stoten die je weet dat onvermijdelijk zijn.

De helm is het belangrijkste! Hij moet strak op je hoofd zitten. Voor downhill rijden wordt een integraalhelm gebruikt. Het lijkt op een motorhelm en beschermt het hele hoofd en gezicht.

Slide-handschoenen zijn een exclusief skate-accessoire dat alleen door longboarders wordt gebruikt. Ze beschermen de polsen niet, maar je handpalmen wanneer je ze bij hoge snelheden op de grond zet om de rit te stabiliseren.

Pucks zijn de harde plastic blokken die in de palm van je hand zitten.

Pads is de verzamelnaam voor kniebeschermers en elleboogbeschermers.