Opstart:
Opstart verwijst naar hoe je je elektrische scooter start. Sommige elektrische scooters vertrouwen alleen op de kracht van de elektrische motor om op gang te komen, terwijl andere een schopstart nodig hebben. Dit werkt door er een snelle duw aan te geven met je voet, waarna je de elektrische motor kunt gebruiken.
Maximale Snelheid:
De maximale snelheid is de hoogste snelheid die de elektrische scooter kan bereiken. Het is een goed idee om vertrouwd te raken met lokale wetten en voorschriften met betrekking tot de toegestane maximumsnelheid voor elektrische scooters in het verkeer. Er kunnen aanzienlijke verschillen zijn op dit gebied van land tot land en zelfs van stad tot stad.
Maximale Bereik:
Het maximale bereik is hoe ver de elektrische scooter kan reizen op een volle lading. De meeste elektrische scooters van vandaag hebben bereiken van meerdere kilometers. Dus, als je regelmatig oplaadt, zou je nooit plotseling zonder stroom moeten komen te zitten terwijl je van punt A naar punt B reist. Het maximale bereik wordt ook beïnvloed door het gewicht en de hellingen.
Oplaadtijd:
Oplaadtijd is de geschatte tijd die nodig is om de elektrische scooter volledig op te laden. Als je je elektrische scooter bij elk of de meeste van je bestemmingen inplugt, zal het natuurlijk minder tijd kosten dan wanneer de batterij van je elektrische scooter volledig leeg raakt. De meeste elektrische scooters hebben 3-5 uur nodig voor een volledige lading.
Maximale Belasting:
Maximale belasting verwijst naar hoeveel gewicht de elektrische scooter optimaal kan dragen. Het overschrijden van de maximale belasting kan de snelheid, het bereik en uiteindelijk de duurzaamheid van de elektrische scooter beïnvloeden. Daarom wordt aanbevolen om altijd op de hoogte te zijn van het gewichtslimiet van de elektrische scooter die je kiest.
Totale Hoogte:
Totale hoogte is de algehele hoogte van de elektrische scooter vanaf waar het wiel de grond raakt tot het hoogste punt van het stuur. Als het gaat om de hoogte van een elektrische scooter, hangt het voornamelijk af van je eigen voorkeuren. Je moet echter een elektrische scooter kiezen die comfortabel is om te gebruiken tijdens het reizen tussen bestemmingen.
Gewicht:
Gewicht is het totale gewicht van de hele elektrische scooter. Elektrische scooters zijn zwaarder dan gewone scooters omdat ze zowel de batterij als de motor bevatten. Er zijn voorschriften en wetten met betrekking tot het maximale gewicht dat een elektrische scooter kan hebben, dus zorg ervoor dat je voldoet aan de geldende regels en wetten in jouw omgeving.
Deklengte:
Deklengte is de totale lengte van het dekoppervlak van de elektrische scooter. De lengte van het dek bepaalt hoeveel ruimte je hebt voor je voeten. Voor degenen die langere afstanden tussen bestemmingen afleggen, kan het voordelig zijn om meer ruimte te hebben voor een comfortabelere rit.
Dekontwerp:
Dekontwerp verwijst naar het ontwerp van het dek van de elektrische scooter. Er zijn verschillende soorten ontwerpen, voornamelijk één stuk, twee stukken en inklapbare ontwerpen. Een dekontwerp van één stuk is het meest duurzaam, terwijl een inklapbaar ontwerp je in staat stelt om je elektrische scooter op te vouwen voor gemakkelijker vervoer.
Vering:
Vering zorgt voor een aanzienlijk betere rijervaring en comfort op al je ritten met een elektrische scooter. Bovendien zorgt vering ook voor meer veiligheid, waardoor de elektrische scooter comfortabel kan worden bestuurd op verschillende wegoppervlakken met oneffenheden, hobbels en mogelijke kuilen.
Wieldiameter:
Wieldiameter is de grootte van de wielen van je elektrische scooter. Over het algemeen zijn de wielen van elektrische scooters groter dan die van andere soorten scooters om een comfortabelere rit te garanderen bij snelheden van ongeveer 20 km/u op verschillende wegoppervlakken.
Wieltype:
Wieltype verwijst naar het type wielen dat de elektrische scooter heeft. Wielen van hoge kwaliteit voor elektrische scooters zijn meestal gemaakt van lekbestendige banden. Naast lekbestendige banden, kun je ook banden vinden die moeten worden opgepompt met lucht. Deze hebben een bandenpomp nodig. Voor liefhebbers van natuur zijn er terreinbanden beschikbaar voor rijden op grind- en modderwegen. En als je geïnteresseerd bent, kun je zelfs winterbanden krijgen voor je elektrische scooter. Over het algemeen is het belangrijkste aspect van de wielen van een elektrische scooter dat ze een goede en veilige rijervaring bieden.
Maximale Helling:
Maximale helling verwijst naar hoe steil een helling of, nauwkeuriger gezegd, hoe steil een heuvel de elektrische scooter aankan. De meeste hoogwaardige elektrische scooters kunnen een stijging van 10-20% aan. Als het steiler is, zul je merken dat je snelheid geleidelijk afneemt. Als het te steil is, loop je het risico dat je moet lopen en je elektrische scooter de rest van de weg omhoog moet slepen. Je gewicht kan ook een rol spelen in hoe goed een elektrische scooter een steile helling aankan.
Batterij:
De batterij is een belangrijk onderdeel van je elektrische scooter, omdat het de energie opslaat die nodig is om te rijden. Verschillende elektrische scooters gebruiken verschillende soorten batterijen, elk met hun specifieke vermogenscapaciteit en prestaties. De levensduur van een batterij kan enigszins worden gehandhaafd door slimme laadpraktijken, zoals het opladen ervan voordat deze volledig is leeggeraakt. Het is ook een goed idee om je elektrische scooter op te bergen in kamers met gematigde temperaturen, omdat te koude of te warme temperaturen de prestaties van de batterij kunnen beïnvloeden.
Remtype:
Voor veiligheidsredenen hebben elektrische scooters meestal meer dan één rem geïnstalleerd. Dit kan variëren van een elektrische rem tot een flexibel spatbord aan het achterwiel. Een elektrische rem bevindt zich bij het stuur en is effectief voor snel en veilig remmen. Flexibele spatbordremmen zijn handig om de snelheid geleidelijk te verminderen en je tempo beter te regelen. Met snelheden tot 20 km/u is het uiterst belangrijk om veiligheidsmaatregelen te hebben, dus je moet altijd controleren of de remmen van je elektrische scooter optimaal werken.
Montage:
Montage verwijst naar of je je elektrische scooter volledig geassembleerd, gedeeltelijk geassembleerd of als een set onderdelen ontvangt die je zelf moet monteren - meestal met bijbehorend standaardgereedschap. Meestal wordt je elektrische scooter volledig geassembleerd en klaar voor gebruik geleverd, maar het is nog steeds een goed idee om te controleren of alle schroeven en componenten goed zijn vastgedraaid.
Verlichting:
In de meeste landen is het verplicht om verlichting op je elektrische scooter te hebben, zowel aan de voorkant als aan de achterkant. Bovendien moet het voorlicht wit of geel licht uitstralen, en moet het achterlicht rood zijn. Zonder deze voor- en achterlichten is het over het algemeen niet toegestaan om het verkeer in te gaan.
Reflectoren:
Reflectoren, zoals lampen, zijn ook verplicht om op je elektrische scooter te hebben in de meeste landen. Reflectoren moeten zowel aan de voorkant als aan de achterkant en aan elke kant van de elektrische scooter worden geplaatst. Voorreflectoren moeten wit of geel zijn, en achterreflectoren moeten rood zijn. Zonder reflectoren is het niet toegestaan om het verkeer in te gaan.
Bel:
Een bel is handig om op je elektrische scooter te hebben, omdat je meestal tussen fietsers rijdt. Het is een goed idee om te kunnen signaleren als je sneller voorbijgaat dan anderen of als je anderen waarschuwt dat je nadert. Dit zorgt voor veiligheid voor iedereen in het verkeer.
Zijstandaard:
Een zijstandaard is handig voor wanneer je je bestemming hebt bereikt en je je elektrische scooter een tijdje moet parkeren. De zijstandaard is ook gunstig voor je elektrische scooter, omdat je hem netjes kunt neerzetten en niet gedwongen bent om hem op de grond te laten liggen. Met een zijstandaard zal je elektrische scooter meestal veel beter staan dan wanneer je hem tegen een muur of een vergelijkbaar oppervlak leunt.