Peddelen:
Een peddel kan worden gekocht met een vaste lengte, wat het meest geschikt is voor de meer ervaren paddleboarders die al enige tijd op hun SUP hebben gepeddeld. Een peddel kan ook worden gekocht als een verstelbare peddel, wat perfect is voor mensen die hun SUP gewoon willen gebruiken voor mooie tochten op het water of gewoon spelen. Er zijn veel soorten peddels. De meest voorkomende zijn de goedkope aluminium peddels die meestal uit 2 of 3 delen bestaan. Naast aluminium zijn er ook peddels van glasvezel en carbon, waarbij een glasvezel peddel goedkoper is. De reden hiervoor is dat carbon peddels lichter en stijver zijn dan zowel aluminium als glasvezel. Hoe hoger het percentage carbon, hoe lichter en stijver de peddel. Voor al deze geldt dat hoe meer delen de peddel uitmaakt, hoe meer wrijving het veroorzaakt in het water.
Pomp:
De trend van vandaag zijn de opblaasbare SUP-boards, omdat ze gemakkelijker op te bergen en mee te nemen zijn. Om dit type SUP-board beter te kunnen gebruiken, heeft men een pomp nodig die is gespecialiseerd in het opblazen van een opblaasbaar SUP-board. Deze pomp voor uw SUP-board wordt geleverd met een drukmeter en slang.
Leiband:
Een zeer uitstekende en geweldige extra om bij de hand te hebben, wanneer je een SUP hebt gekocht en graag het water op wilt en verder wilt peddelen, is een leash. De leash is handig om te hebben, omdat je kunt voorkomen dat je SUP-board van je weg drijft terwijl je op het water bent. Het wordt aanbevolen dat je leash dezelfde lengte heeft als je SUP-board. Een SUP-leash is vooral belangrijk in de golven, zodat je SUP niet vast komt te zitten in de golven en begint te driften. In een winderige situatie zou een leash ook handig zijn, zodat je hem niet verliest. Er zijn twee soorten SUP-leashes. Een is een lange leash die het beste past bij Race en Wave paddleboarding, en de andere is een soort twist leash die het beste past bij Touring en regulier paddleboarding.
Reparatieset:
Het is altijd een goed idee om goed voor je SUP-board te zorgen, om te voorkomen dat het board plotseling bezwijkt door te veel klappen en dergelijke, waardoor je niet meer het water op kunt om te peddelen. Met een reparatieset met verschillende inhoud kun je je SUP repareren en onderhouden, terwijl je ook geen problemen hebt om deze spullen mee te nemen, mocht dat nodig zijn.
Tas:
Goed voor je SUP-board zorgen is en zal altijd een zeer goede manier zijn om een langere levensduur te verzekeren. Met een tas kunt u dat zelfs nog beter, en bovenop het beschermen van uw SUP-board, wordt het ook elke keer gemakkelijker om uw SUP rond te dragen, telkens wanneer u het water op wilt gaan om te peddelen voor een tocht.
Dimensies:
Dimensies zijn de totale grootte van uw SUP-board. SUP's voor vrouwen zijn vaak 10'0-10'6. Mannen hebben meestal grotere maten, meestal tussen 10'6-11'6. Het hangt echter ook af van het type SUP-sport dat je wilt beoefenen. SUP's die uitsluitend voor Racen worden gebruikt, zijn meestal groter dan 12'6, vanwege het smalle ontwerp in vergelijking met Allround SUP's. Voor Wave SUP's is het ontwerp kleiner en meestal rond de maat 8'0.
Lengte:
De totale lengte van het SUP-board. SUP-boards zijn er in veel lengtes en verschillende vormen. De lengte heeft grote invloed op het volume en de stabiliteit van het board. Bij het kiezen van een SUP is de lengte niet een van de belangrijkste dingen om op te letten, omdat deze meestal goed overeenkomt met het volume en de vorm van het SUP-board. Zowel het volume als de vorm zijn belangrijker bij het zoeken naar een SUP.
Breedte:
De totale breedte van het SUP-board. SUP-boards komen in veel verschillende breedtes en vormen. Bij het zoeken naar een SUP-board is de breedte niet zo belangrijk om over na te denken of je zorgen over te maken. Simpelweg omdat de breedte vrijwel hand in hand gaat met het volume en de vorm van het SUP-board. Beide zijn veel belangrijker om in gedachten te houden bij het kiezen van een SUP.
Dikte:
De totale dikte gemeten van het SUP-board. Er zijn meestal geen grote verschillen in dikte als het gaat om de dikte van SUP-boards. De dikkere SUP-boards wegen vaak meer, waardoor het moeilijker is om dezelfde snelheden te bereiken als een SUP-board met minder dikte. Dikkere SUP-boards hebben een groter volume waardoor je een beter evenwicht hebt.
Gewicht:
Het totale gewicht van het SUP-board. Verschillende maten SUP-boards wegen natuurlijk niet hetzelfde. Afhankelijk van waarvoor je SUP-board wordt gebruikt, speelt het gewicht een rol in je vermogen om te presteren. Als je de golven op gaat, zal het gewicht veel uitmaken, terwijl het gewicht minder belangrijk zal zijn als je gewoon voor een gezellige tocht gaat. Opblaasbare SUP-boards zijn er in enkele laag of dubbele laag. Dubbellaagse SUP-boards zijn veel zwaarder dan enkellaagse. Ze zijn ook stijver, wat ze veel beter maakt op het water.
Volume:
Het volume van het SUP-board. Het volume is een zeer belangrijke factor bij het kiezen van een SUP-board. De reden hiervoor is dat het volume een indicatie is van hoeveel drijfvermogen een SUP heeft. Als je een paddleboarder aan de zwaardere kant bent, heb je een SUP-board met meer drijfvermogen nodig. Vice versa geldt hetzelfde voor degenen aan de lichtere kant van paddleboarders. SUP-boards met een hoog volume zijn minder wendbaar, daarom is het erg belangrijk om de juiste SUP te kiezen met het geschikte volume voor je gewicht. Als je echter gewoon je SUP gebruikt om te cruisen, is het meestal een goed idee om er een te kiezen met een relatief hoog volume, omdat dit helpt bij de stabiliteit.
Aanbevolen belasting:
De aanbevolen maximale belasting is een uitdrukking van wat het SUP-board aankan zonder de prestaties in gevaar te brengen. We zijn een team van professionele surfers, sterker nog, we hebben een wereldkampioen onder ons. We hebben ons SUP-board getest en kunnen onze klanten daarom de beste begeleiding bieden. Het aanbevolen gewicht is onze inschatting van het gewicht waarbij je het SUP-board kunt gebruiken. Vaak kan een board meer gewicht dragen dan we aanbevelen, omdat onze aanbeveling is dat je de best mogelijke ervaring hebt op je SUP-board. Het wordt ook aanbevolen om een SUP te kopen die te groot is en heel veel kan dragen als je hem wilt gebruiken voor cruisen of toeren, omdat je daardoor een grotere stabiliteit zult hebben.
Maximale belasting:
Maximale belasting is een uitdrukking van veiligheid. Om een CE-goedkeuring te krijgen, moet een maximumbelasting worden bepaald voor wat het SUP-board kan dragen met 100% zekerheid. Er zijn verschillende eisen voor maximale belasting en sommige merken en delen van de wereld stellen hogere eisen aan je veiligheid. Bijvoorbeeld kan een Vapor SUP van xxx liters niet meer gewicht dragen dan een ander SUP-board van meerdere xxx liters. De meeste SUP-boards kunnen meer dragen dan de goedgekeurde maximale belasting, daarom wordt er ook gesproken over de aanbevolen belasting. Een laatste belangrijk detail over de term max belasting is dat hoewel een SUP-board 120 kg kan dragen, betekent dit niet dat de SUP zijn best kan doen met dat gewicht, dus aanbevolen gewicht blijft belangrijk om over te lezen.
Rijdersniveau:
Het is erg belangrijk om een SUP-board te kiezen dat geschikt is voor jouw niveau. Sommige boards zijn bedoeld om te worden gebruikt door zeer ervaren beoefenaars, terwijl andere handiger zijn voor meerdere niveaus. Je SUP-ervaring zal over het algemeen verbeteren met een board dat perfect bij je past.
Stilstaand water:
Plat en winderig water zonder rimpels, wat je vaak tegenkomt op meren of in rivieren. Varen op vlak water met je SUP is ideaal voor degenen die willen ontspannen en genieten op hun SUP-board.
Golven 0-50 cm:
Kunnen plat zijn, maar hebben meestal rimpels, d.w.z. kleine golven / schuimgolven bij knetteren of dicht bij het strand. Deze zeer zachte golven zijn het meest optimaal voor iedereen die de golven wil proberen te surfen en vele uren plezier wil beleven met SUP-surfen.
Golven 50-200 cm:
In Denemarken zul je dit type golf meestal alleen aan de westkust in Jutland op de open zee ervaren. Het is ook voornamelijk voor professionele surfers die weten wat ze kunnen, willen en nodig hebben op het water. Verreweg de minsten hebben dit nodig bij het kopen van hun SUP-board.
Race:
Race is een vorm van SUP-surfen, waarbij er betere vaart en meer stabiliteit is. Daarom zijn ze vooral voor degenen die iets willen zien tijdens hun tochten, ook wel Touring genoemd, en voor degenen die snel van A naar B willen verplaatsen. Race SUPs zijn puntiger en zeer richtingsstabiel, wat betekent dat je niet zoveel tussen de zijden hoeft te veranderen als je peddelt.
2 Personen:
Dit betekent dat het mogelijk is om 2 personen op de SUP te hebben, zolang het aanbevolen gewichtslimiet niet wordt overschreden. Een SUP voor 2 personen is handig voor ouders die hun kind op het water willen hebben of hondenbezitters die met de hond op het board surfen.
Tracking:
Tracking vertelt iets over hoe recht je paddleboard beweegt op het water. Race- en Touring-boards glijden doorgaans beter en sneller op een meer gelijkmatige manier dan paddleboards die zijn gemaakt voor Fitness of Allround. Lichtere rijders hebben meestal geen problemen met het volgen van hun SUP, maar de zwaardere rijders kunnen dit probleem oplossen door de middenvin te vervangen door een gerafelde vin, of gewoon twee zijvinnen toe te voegen.
Stabiliteit:
Stabiliteit bij het suppen gaat over hoe stabiel een SUP-board is en aanvoelt. Hoe breder en langer een paddleboard is, hoe meer stabiliteit het heeft. De breedte van de SUP compenseert echter de lengte een beetje, dus voor beginners is het het beste om gewoon de juiste balans te vinden tussen breedte en lengte. Een andere factor die een rol speelt bij de stabiliteit van SUP's is het drijfvermogen. Voor een hogere stabiliteit wil je een SUP-board dat mooi en hoog op het wateroppervlak glijdt, in plaats van het tegenovergestelde. Een laatste belangrijke factor is de constructie van de boards. Alle dubbellaags SUPs hebben meer stabiliteit dan enkellaagse, omdat de dikte het bord sterker en steviger maakt.
Manoeuvreerbaarheid:
Manoeuvreerbaarheid wordt gemeten aan de hand van hoe goed het board je peddelbewegingen volgt en draait op het water. Het kan moeilijker zijn om een zeer lang en zwaar board te manoeuvreren, terwijl de korte en lichte gemakkelijk van richting kunnen veranderen.
Stijfheid:
Stijfheid heeft een direct effect op de algehele prestaties van het SUP-board, dus het is superbelangrijk om ervoor te zorgen dat de jouwe stijf is. Een SUP die niet stijf genoeg is, zal in het water zinken in plaats van er bovenop te glijden en zal je ervaring gecompliceerd en minder plezierig maken. We raden meestal aan om een dubbellaags SUP te kopen met een standaarddruk ergens tussen 15-25 PSI. De extra laag zorgt voor meer stijfheid en een beter surfgevoel.
Constructie:
De constructie van een SUP is belangrijk omdat het het grootste deel van de stijfheid van het board vormt. Het doel is altijd om zo sterk mogelijk te zijn in de stijfheid van een hardboard. Alle boards zijn opgebouwd uit een boven- en onderlaag van PVC die zijn samengesmolten met zogenaamde dropstitches (dunne nylon draden). Hieronder kun je lezen over de 3 types:
Een SUP zonder extra lamineringen of versterkingen aan de dropstitch constructie, wordt aangeduid als een Enkele laag. Dit is de meest eenvoudige en flexibele constructie, die ook zeer draagbaar is vanwege het lage gewicht.
Als de dropstitches worden versterkt met een kleefoppervlak waarop PVC-lagen kunnen worden gelamineerd, wordt een lichte constructie verkregen die stijver is dan enkele laag constructies. Dit is een fusieontwerp genaamd Lichtgewicht (LW). Het FUSION-ontwerp wordt ook, door sommige fabrikanten, MSL of FLT genoemd. Een board met zo'n ontwerp is een medium tot hoogwaardige SUP die qua stijfheid en gewicht tussen enkele en dubbele lagen ligt.
Als je de enkele laag constructie als kern gebruikt en een andere laag PVC aan de boven- en onderkant lamineert, heb je een aanzienlijk stijvere constructie genaamd Dubbele Lagen. Dit is voor professionele prestatieboards, die het dichtst in de buurt komen van de stijfheid van hardboards! Bovendien is de constructie ook beter bestand tegen impact en scheuren. Het vereist extra materialen en werk, wat het dus duurder maakt.
Nu begrijp je de constructie van het board, en waarom de boven- en onderkant belangrijk zijn. Je moet ook letten op hoe de zijwanden / rails zijn gebouwd. SUP-boards moeten hoge drukken aankunnen, stijf zijn en stabiliteit hebben; daarom is het belangrijk dat de fabrikant de rails heeft geconstrueerd met duurzame materialen. Sommige merken informeren je niet over de rails - vaak omdat het een constructie met enkele rail is. Dit betekent dat de zijwanden zijn gemaakt van een dunne laag PVC die noch de kracht noch de stabiliteit van het board toevoegt. Kwaliteitsboards zijn geconstrueerd met dubbele railconstructie met een afdichtingslaag die de boven- en onderkant verbindt. Een extra en bredere laag is gelamineerd aan de afdichtingslaag om sterkte, stijfheid en stabiliteit toe te voegen. De zijwanden van een SUP met dubbele rail kunnen veel beter klappen en krassen aan dan enkele rail SUP's.
Opblaasbare Kamers:
Er zijn 2 soorten opblaasbare kamers. Een systeemboard met Enkele Kamer, zoals de naam al aangeeft, is een board dat bestaat uit één opblaasbare kamer die het hele board vormt. Het voordeel hiervan is dat je het board gewoon vanuit een ventiel moet oppompen en dat het vele jaren gebruikt kan worden in vergelijking met een board met dubbele kamer met verschillende zwakke punten. Bovendien zorgt de enkele kamer voor een gelijkmatige druk over het hele board.
Een board met een systeem van Dubbele kamer bestaat uit twee afzonderlijke kamers. De realiteit is dat alle lekken lekken en dat je met een SUP met enkele kamer die lucht lekt, aan de wal zult komen. Later werd de technologie op de markt gebracht voor een verhoogde stijfheid, maar er kan twijfel bestaan of de introductie van meer opblaasbare onderdelen de stijfheid kan verhogen, wanneer ze altijd flexibel zullen zijn en dus ten opzichte van elkaar zullen verschuiven. Er is gediscussieerd of de Double Chamber-technologie een beetje meer een bureauproject was dan een realistisch ontwerp.
Voldoet aan CE-markeringseisen?
CE-markering is een Europese verzameling van standaard veiligheidsinstructies. Als je SUP niet voldoet aan de vereisten, zijn er tekortkomingen met betrekking tot de veiligheid van de SUP. Als je SUP voldoet aan de vereisten, kun je verwachten dat de veiligheid top is, wat betekent dat je hulp kunt verwachten van boten, mocht je hulp nodig hebben om naar de wal te worden gesleept. De CE-vereisten voor SUP voldoen aan de richtlijn EN 15649-1-2-7 en worden aangeduid als "Drijvende vrijetijdsartikelen voor gebruik op en in het water".